Assalammualaikum

Saturday, June 12, 2010

MUKTAMAR Medan Muhasabah - TAHNIAH Dewan Muslimat PAS

Muktamar atau dengan kata lain mesyuarat agung merupakan satu medan untuk bermuhasabah dalam konteks gerak kerja jemaah. Di sini para aktivis muslimat daripada semua peringkat akan melapor, pandangan dan cadangan khususnya bertujuan memperbaiki setiap kekurangan dalam lingkupan gerak kerja. Maka dengan itu muslimat dilihat begitu bersatu hati, telus dan teliti dalam menjalankan amanat Allah swt membela Islam. Ini bukan sahaja merujuk kepada sayap muslimat malah yang peri pentingnya seluruh jentera Pari Islam Se-Malaysia (PAS) dalam pelbagai peringkat yang melibatkan semua dewan-dewan. Ini khusus untuk penambahbaikan. TAHNIAH! atas keberlansungan Muktamar tahun ini.

Rentetan daripada Muktamar Dewan Muslimat PAS Pusat di Kelantan baru-baru ini, apa yang menjadi perhatian tiada lain melainkan usul-usul yang dicadang dan dibahaskan semasa muktamar berlangsung.

Berikut merupakan usul - usul yang dibawa semasa muktamar berlangsung. Sebanyak 6 usul telah dibahas :

1.Mewujudkan jawatan Naib Presiden IV dan Timbalan Pesuruhjaya IV dicadangkan Dewan Muslimat PAS Kawasan Kubang Kerian.

2.Pencalonan Pesuruhjaya dari kawasan-kawasan dibentang Puan Siti Rohaya Ahad (DMPK Subang).

3.Usul supaya DMPP mewujudkan sebuah pusat penjagaan anak (nurseri) yang mempunyai pengurusan yang sistematik di semua peringkat negeri dan kawasan yang diurus sepenuhnya oleh Dewan Muslimat. Dibentangkan Puan Suhaiza Shuib (DMPK Taiping).

4.Penguatkuasa wanita dibentang Puan Rosnani Jusoh (DMPK Kota Tinggi).

5.Pendidikan Islam wajib lulus dibentang Pn Ropisah Nordin (Gabungan DMPK Bukit Katil, Melaka; Larut, Perak; Segambut, Wilayah Persekutuan)

6.Dewan Muslimat PAS Kawasan Pengkalan Chepa mengusulkan penubuhan Dewan Muslimat Muda.

Selepas ini..isu tergempar.

Sekalung Tahniah daripada Dewan Muslimat Pas Negeri Sarawak

No comments:

Post a Comment